Sabtu, 3 November 2012

NASI KATOK...


Sejarah Nasi Katok Brunei

 Credit pictures to: Ubisoft

Alkisah pada zaman dahulu kala tinggal sebuah keluarga di daerah ong sumping masih dekat dengan Bandar sri Begawan,yang menjual nasi bungkus tetapi keluarga itu hanya menjualnya pada malam hari,seperti halnya nasi katok nasi katok yang dijual saat ini rata rata dijual malam hari dan banyak yang buka sampai 24 jam.
Karena dijual pada malam hari sehingga para pembelinya harus mengetuk pintu terlebih dahulu untuk bisa mendapatkan sebungkus nasi tersebut,kemudian dia menamakanya nasi katok.Dialah pencetus lahirnya nasi katok yang saat ini telah menjamur diseluruh pelosok Negara Brunei darussallam.
Resepi Sambal Nasi Katok Brunei


bwg besar 6 labuh,
cili kering yg sudah dikisar,
cili padi beberapa biji,
sos tomato(jenama maggi),
air,
gula,garam,ajino scukupnya.
Minyak.
Caranya;
1.Buang kulit bwg besar,dan potong ikut suka hati bentuknya sbb nak dikisar.
2.Sediakan blender-masukkan bwg besar,cili kering yg sudah dikisar satu setengah sudu mkn,sos tomato maggi 5-6 sudu mkn dan lada padi,kemudian masukkan air(jgn trlalu byk,sbb bwg besar kalau diblend mengeluarkn byk air.So adjust2 sja). Lalu blend ikut suka hati,nak hancur betul2 atau tak hancur sangat.
3.Panaskan minyak(adjust sja ikut byk mana bwg tersebut). Bila minyak dh pnas,masukkan bahan2 yg dikisar tadi,masukkan gula,garam dan ajino secukupnya. Kalau sambalnya sudah sedikit pekat,boleh tutup api.Siap.
source: here

Tiada ulasan: